2ο
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
(ΜΕΛΕΤΗ ΟΜΑΛΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ) ΟΔΗΓΙΕΣ(καθηγητής:
Στεργιούδης Ιωακείμ)
- Ο ηλεκτρικός χρονομετρητής χτυπά 50
φορές στο δευτερόλεπτο. Άρα, 2 διαδοχικές κουκίδες απέχουν χρονικά μεταξύ
τους κατά Δt =
1/50=0,02 sec.
Επειδή
2 κουκίδες απέχουν μεταξύ τους πολύ λίγο, μπορούμε να πάρουμε τις κουκίδες ανά
10, δηλαδή την 1η με την 11η κουκίδα, την 11η – 21η, 21η-31η
κ.ο.κ. έτσι, το χρονικό διάστημα Δt τώρα είναι Δt=
10 x 0,02= 0,2 sec
- Υπολογίστε με τη βοήθεια των
πειραματικών σας τιμών Δx και Δt τα εξής μεγέθη xολ , tολ, Δx/Δt= u , δημιουργώντας έναν πίνακα τιμών της μορφής, με όσες
γραμμές αυτός χρειαστεί.
κουκίδες
|
Δx(cm)
|
Δt(sec)
|
xολ(cm)
|
tολ (sec)
|
Δx/Δt= u (cm/sec)
|
1-11
|
|
0,2
|
|
|
|
11-21
|
|
0,2
|
|
|
|
21-31
|
|
0,2
|
|
|
|
31-41
|
|
0,2
|
|
|
|
41-51
|
|
0,2
|
|
|
|
51-61
|
|
0,2
|
|
|
|
61-71
|
|
0,2
|
|
|
|
71-81
|
|
0,2
|
|
|
|
81-91
|
|
0,2
|
|
|
|
|
|
|
|
Μέση
τιμή:
|
|
Στη
συνέχεια, (στο σπίτι) να
δημιουργηθούν σε χαρτί χιλιοστομετρικό (μιλιμετρέ) τα εξής 2 διαγράμματα (θεωρώντας πως την t=0sec το σώμα
βρισκόταν στη θέση x= 0 m :
- xολ-t (στον άξονα y οι τιμές της 4ης στήλης
και στον άξονα x οι τιμές της 5ης
στήλης) τι μορφή έχει η
καμπύλη; Ευθεία, παραβολή, υπερβολή; Είναι η κίνηση ευθύγραμμη ομαλή;
γιατί; Αιτιολογήστε την απάντησή σας. (ελέγξτε την κλίση της καμπύλης,
είναι σταθερή; Τι εκφράζει η κλίση της καμπύλης;)
- διάγραμμα
u-t (στον άξονα y οι
τιμές της 6ης στήλης και στον άξονα x οι τιμές
της 5ης στήλης). Ποιο φυσικό μέγεθος εκφράζει;
- να καταγράψετε σε 5-6 γραμμές τα
συμπεράσματά σας. Είχε επιτυχία το πείραμα; Ποια η εξίσωση κίνησης; Αν
είναι ευθεία, ικανοποιείται η σχέση x=
u t ;
ΠΡΟΣΟΧΗ!!!!
Να σχεδιάσετε την καλύτερη καμπύλη που
περνά από τα σημεία και όχι ζιγκ-ζαγκ καμπύλες!!!
ΝΑ ΠΑΡΑΔΩΣΕΤΕ ΓΡΑΠΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΕ 2-3 ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ,
ΠΟΥ ΘΑ ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΑ ΕΞΗΣ:
·
Εξώφυλλο
·
Πρόλογος
(5-6 σειρές που θα λέτε γενικά τι κάνατε)
·
ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ
(πλήρης περιγραφή οργάνων, στόχος εργαστηρίου-πίνακες συμπληρωμένοι)
·
Σε χαρτί
μιλιμετρέ το διάγραμμα x-t σύμφωνα με
τις μετρήσεις σας!
·
Να
υπολογίσετε τη μέση τιμή της ταχύτητας
·
περιγραφή
της διάταξης που χρησιμοποιήσατε και περιγραφή του πειράματος σε 5-10 σειρές
·
το διαγράμματα u-t (ταχύτητας
χρόνου)
·
στο 1ο
διάγραμμα, να φέρετε την καλύτερη ευθεία* και να υπολογίσετε
την κλίση της.
·
Συμπεράσματα….γιατί
η ευθεία μας, δεν ήταν και…. τόσο ευθεία; Ποια σφάλματα πιστεύετε οδήγησαν σε
αυτό; Πώς πιστεύετε πως θα μπορούσαν να εξαλειφθούν ή αν όχι , τουλάχιστον να
ελαχιστοποιηθούν τα σφάλματα; Για ποιο λόγο πιστεύετε πως παίρνουμε
πολλές μετρήσεις και επαναλαμβάνουμε πολλές φορές ένα πείραμα;
*Επειδή τα σημεία μας δεν βρίσκονται ακριβώς πάνω σε
μια ευθεία γραμμή (εξαιτίας των σφαλμάτων του πειράματος), φέρνουμε την
καλύτερη ευθεία γραμμή. Καλύτερη ευθεία είναι εκείνη η ευθεία που αφήνει
δεξιά και αριστερά της περίπου ίσες κουκίδες-σημεία.
Πχ
Για παράδειγμα πήρατε τις εξής μετρήσεις :
X(cm) t(sec)
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
0,4
|
|
|
6,2
|
0,6
|
|
8,9
|
0,8
|
|
12,3
|
1
|
|
15,1
|
1,2
|
|
19,3
|
1,4
|
|
21
|
1,6
|
|
24,5
|
1,8
|
|
28
|
2
|
|
ΠΙΘΑΝΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ: α) λάθη κατά τη μέτρηση του Δx από εμάς
β) λάθη κατά την κατασκευή των διαγραμμάτων
γ)κακή
χρήση του οργάνου μέτρησης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου