Παρασκευή 5 Οκτωβρίου 2012

(ΜΕΛΕΤΗ ΟΜΑΛΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ) ΟΔΗΓΙΕΣ

 2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
(ΜΕΛΕΤΗ ΟΜΑΛΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ) ΟΔΗΓΙΕΣ(καθηγητής: Στεργιούδης Ιωακείμ)

  • Ο ηλεκτρικός χρονομετρητής χτυπά 50 φορές στο δευτερόλεπτο. Άρα, 2 διαδοχικές κουκίδες απέχουν χρονικά μεταξύ τους κατά Δt = 1/50=0,02 sec.
Επειδή 2 κουκίδες απέχουν μεταξύ τους πολύ λίγο, μπορούμε να πάρουμε τις κουκίδες ανά 10, δηλαδή την 1η με την 11η κουκίδα, την 11η  – 21η, 21η-31η κ.ο.κ. έτσι, το χρονικό διάστημα Δt τώρα είναι Δt= 10 x 0,02= 0,2 sec
  • Υπολογίστε με τη βοήθεια των πειραματικών σας τιμών Δx και Δt τα εξής μεγέθη xολ , tολ, Δxt= u ,   δημιουργώντας  έναν πίνακα τιμών της μορφής, με όσες γραμμές αυτός χρειαστεί.

κουκίδες
Δx(cm)
Δt(sec)
xολ(cm)
tολ (sec)
Δx/Δt= u (cm/sec)
1-11

0,2



11-21

0,2



21-31

0,2



31-41

0,2



41-51

0,2



51-61

0,2



61-71

0,2



71-81

0,2



81-91

0,2







Μέση τιμή:


Στη συνέχεια, (στο σπίτι) να δημιουργηθούν σε χαρτί χιλιοστομετρικό (μιλιμετρέ) τα εξής  2 διαγράμματα (θεωρώντας πως την t=0sec το σώμα βρισκόταν στη θέση   x= 0 m   :

  • xολ-t   (στον άξονα y οι τιμές της 4ης στήλης και στον άξονα x οι τιμές της 5ης στήλης)   τι μορφή έχει η καμπύλη; Ευθεία, παραβολή, υπερβολή; Είναι η κίνηση ευθύγραμμη ομαλή; γιατί; Αιτιολογήστε την απάντησή σας. (ελέγξτε την κλίση της καμπύλης, είναι σταθερή; Τι εκφράζει η κλίση της καμπύλης;)
  • διάγραμμα u-t (στον άξονα y οι τιμές της 6ης στήλης και στον άξονα x οι τιμές της 5ης στήλης).   Ποιο φυσικό μέγεθος εκφράζει;
  • να καταγράψετε σε 5-6 γραμμές τα συμπεράσματά σας. Είχε επιτυχία το πείραμα; Ποια η εξίσωση κίνησης; Αν είναι ευθεία, ικανοποιείται η σχέση       x= u t ;

ΠΡΟΣΟΧΗ!!!! 
Να σχεδιάσετε την καλύτερη καμπύλη που περνά από τα σημεία και όχι ζιγκ-ζαγκ καμπύλες!!!


ΝΑ ΠΑΡΑΔΩΣΕΤΕ ΓΡΑΠΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΕ 2-3 ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ, ΠΟΥ ΘΑ ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΑ ΕΞΗΣ:

·           Εξώφυλλο
·           Πρόλογος (5-6 σειρές που θα λέτε γενικά τι κάνατε)
·           ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ (πλήρης περιγραφή οργάνων, στόχος εργαστηρίου-πίνακες συμπληρωμένοι)
·           Σε χαρτί μιλιμετρέ το διάγραμμα x-t σύμφωνα με τις μετρήσεις σας!
·           Να υπολογίσετε τη μέση τιμή της ταχύτητας
·      περιγραφή της διάταξης που χρησιμοποιήσατε και περιγραφή του πειράματος σε 5-10 σειρές
·           το διαγράμματα   u-t (ταχύτητας χρόνου)
·      στο 1ο διάγραμμα, να φέρετε την καλύτερη ευθεία* και να υπολογίσετε την κλίση της.
·      Συμπεράσματα….γιατί η ευθεία μας, δεν ήταν και…. τόσο ευθεία; Ποια σφάλματα πιστεύετε οδήγησαν σε αυτό; Πώς πιστεύετε πως θα μπορούσαν να εξαλειφθούν ή αν όχι , τουλάχιστον να



ελαχιστοποιηθούν τα σφάλματα; Για ποιο λόγο πιστεύετε πως παίρνουμε πολλές μετρήσεις και επαναλαμβάνουμε πολλές φορές ένα πείραμα;




*Επειδή τα σημεία μας δεν βρίσκονται ακριβώς πάνω σε μια ευθεία γραμμή (εξαιτίας των σφαλμάτων του πειράματος), φέρνουμε την καλύτερη ευθεία γραμμή. Καλύτερη ευθεία είναι εκείνη η ευθεία που αφήνει δεξιά και αριστερά της περίπου ίσες κουκίδες-σημεία.




Πχ 



    Για παράδειγμα πήρατε τις εξής μετρήσεις :
                  X(cm)    t(sec)
0
0
3
0,4
6,2
0,6
8,9
0,8
12,3
1
15,1
1,2
19,3
1,4
21
1,6
24,5
1,8
28
2


ΠΙΘΑΝΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ:   α) λάθη κατά τη μέτρηση του Δx από εμάς
                                               β) λάθη κατά την κατασκευή των διαγραμμάτων
                                               γ)κακή χρήση του οργάνου μέτρησης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου